Kvalitet eller kvantitet och att resa?

Tänkte ta upp frågan om just detta ämne och vill gärna ha kommentarer för att se vad andra tycker och tänker.
Denna diskussion är om kvalitet eller kvantitet i ett förhållande, alltså den man lever med och vad man väljer/föredrar.

Ska man välja eller väljer man kvalitet före kvantitet? Skiftar det med åldern? Kön?

Att det är åldersrelaterat kan väl jag tycka iaf då man inte bryr sig lika mycket om kvalitet när man är liten. Men visst finns väl tanken där iaf, visst var man "lyckligare" dom gånger man umgicks med hela familjen och hittade på roliga saker eller var med mamma och bakade i köket? Det är väl sådana minnen man minns ju som vuxen iaf och det kan väl jag tycka är kvalitetstid iaf.

Jag föredrar faktiskt kvalitet när det gäller förhållanden, men sen beror det ju på vad det gäller.
I ett förhållande om jag var tvungen att välja så skulle jag välja kvalitet framför kvantitet. Om jag blev satt i en situation där jag fick välja mellan att träffa min kärlek bara på helgerna eller säg varannan helg eller endast på vardagarna. På helgerna skulle man då träffas och alltid hitta på någe som kanske en liten  minisemester, ut o äta, gå på bio, göra andra gemensamma intressen, laga mat ihop... verkligen umgås med varandra. På vardagarna är det jobb och alla vardagssysslor som gäller, ni vet samma gamla vanliga rutiner, kanske att man orkar hitta på nåt nån dag.
Jag skulle lätt välja kvalitet, alltså endast helgerna att träffas på i så fall om jag blev tvungen att välja.

Nu ska jag inte generalisera män här men ibland känns det som att många  män inte bryr sig om det är kvalitet eller kvantitet, att umgås är ju samma sak oavsett vad man gör. Men jag tycker inte att sitta framför tv:n och ha en myskväll i soffan är kvalitet, att ha en myskväll i sängen (oavsett sex eller ej) och att bara vara och kanske filosofera lite med varandra, det är kvalitet för mig iaf.
Men jag vet i 17 om karlar ser det så??? Kommentarer:fritt fram :o)
Ska tillägga att det faktiskt finns män som är romantiska och har vettiga tankar och ideer, hahaha.

Sen hade jag skrivit "resa" på min rubrik och med det så vill jag veta hur folk ställer sig till; om den ena partnern tjänar mer pengar än vad du själv gör (alltså oavsett kille eller tjej) och har råd att lägga undan pengar till nöjen och resor så hon/han kan resa låt såga 2 ggr om året. Den andre partnern har kanske bara råd att resa max en gång om året, kanske bara vartannat, är det då rätt att den som tjänar mer ska få åka iväg på resor själv med sina kompisar eller bara själv?? Ska den som tjänar mer hjälpa den andre så man kan åka ihop?
Är man självisk om man åker iväg och lämnar den andra kvar i hemmet? Är den som blir kvar hemma självisk om man inte vill att den andra ska åka?

Sista frågan lyder: när ni åker iväg på äventyr, föredrar ni att det bara är ni två då eller är det roligare när man är fler och varför?

Alla är vi olika, så det finns inget rätt och fel här, detta är bara ett inlägg från min lilla hjärna som ibland tycker det är kul att skriva om sånt här och väcker lite tankar och få veta vad andra tänker.
Hoppas ni kommer in och kommenterar som sagt :o)
Kram

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag väljer att kommentera den sista delen i inlägget. Jag tycker det är självklart om man bor ihop att man har gemensam ekonomi, o att man därför delar både inkomster o utgifter o gör saker tillsammans. Jag har så svårt att förstå hur man kan vilja ha delad ekonomi, tyder inte det bara på egoism (från den som tjänar mest)i så fall!?

2008-04-07 @ 15:24:42
URL: http://anderstankar.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller med tidigare talare....den som har pengar betalar. Det behöver inte vara 50/50. I vårat samhälle är det oftast männen som tjänar mer, vilket då skulle vara en begränsning för kvinnan(om det nu är hon som thänar minst)när det gäller resor osv.... Dt absolut viktigaste för mig är att man hjälper den andre i ett förhållande och Aldrig ska vara rädd för den andre på vilket sätt det än må vara.......

2008-04-07 @ 18:08:00
Postat av: Peter

Jag får väll vara de udda inlägget här då :-) Tycker gott man kan ha delad ekonomi så länge man inte har barn och dyrt boende tillsammans. Med det INTE sagt att om exempelvis nu jag tjänar mer, så ska inte min tjej behöva stå över något kul eller resor tillexempel... jag bjuder gärna på de. Tycker också man ska kunna resa själva, som du ju vet Tess så gillar jag ju att dra iväg på skidor resor och mc äventyr med mina vänner. Men om min tjej vill göra något med sina vänner, men inte har råd, ja då betalar jag gärna så att även hon kan få göra det hon vill. Å avslutningsvis, så tycker jag det är riktigt toppen att få åka på resa med någon man älskar :-) Så vad jag menar är... att bara för att man inte delar ekonomi, så ska inte den andra hälften behöva vara utan resor och annat skoj. Ha det så gott//P

2008-04-14 @ 13:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0