Kelig katt

Sitter här nu fast jag borde blåsa mitt hår så jag kommer iväg till affären nån gång. Har en mycket kelig katt här också och en som väldigt gärna vill leka hela dagen, hela tiden.
För tillfället så har de båda slocknat, en på databordet som vanligt och den andre på soffan, som vanligt, hahaha.

Måste bort och handla kött och sen ingredienser till cheesecake. I botten och ovanpå cheesecaken vill T alltid ha Tom och Jerry kex, jättegott. (finns otaliga varianter, smaker och med eller utan gelatin också om jag inte har fel.) Men jag är inte så förtjust i gelatin, blää.

Min cheesecake består av 200 g philadelhia ost (naturell) 3 ägg (separerade) 1 tsk vaniljsocker, 2½ dl socker, 3 dl vispgrädde och Tom och Jerry kex och digistivekex.
Man blandar ost och och äggulor (en i taget) i en stor bunke, ha i socker och vaniljsocker och rör runt. Vispa grädden tjock men inte för hård (man ska kunna vända upp och ner på bunken utan att grädden åker ur).
Häll i grädden i den andra bunken med ost, ägg och sockeröran.
Vispa sen äggvitorna som också ska stanna kvar i bunken när du vänder den upp och ner. Tillsätt försiktigt, vänd smeten mycket så äggvitorna blandas om (har fått för mig att den blir bättre om man vänder smeten istället för att bara röra då den blir mer luftig.)
Smula Tom och Jerry kex tillsammans med lite degistive (eller bara nåt av alternativen) ganska fint och och täck botten på en form (en form med löstagbar kant är enklast sen vid uppskärning) häll i smeten, strö på mer kex och in i frysen.
Det kommer ta ett par timmar, kanske 4-6? innan den frusit till. Smakar som väldigt mycket vaniljglass fast med lenare smak. Kan inte komma på nån bättre jämförelse, vet bara att den gått hem hos alla som jag, min mor och syster har bjudit på hittills iaf.

Mm, detta är en klar favorit hemma hos oss iaf, men den är ju lite onyttig så det blir inte så ofta. T önskade sig den när han kom hem på sin första "liv" när han var i Afghanistan så den mumsade vi på på kvällen och faktiskt till frukost då en morgon, hahaha.

Jo så det ska jag göra nu på fm och så ska jag marinera kött för syrran kommer över ikväll och så ska vi grilla kött och grönsaksspett och dricka gott :o)
Va varmt det är i dag, otroligt, så jag hoppas ni alla har en chans att njuta av vädret idag och i helgen. Va ska ni hitta på?
Kram kram

Kommentarer
Postat av: Michis

Jag gör som vanligt inget roligt, vill du förbarma dig över mig och inte har något att göra så kanske vi kan packa ihop en picknickkorg och gå bort till typ Färgaregården eller så, eller skippa picknickkorgen och bara gå till Cafét där? :)

2008-05-30 @ 12:11:27
URL: http://michis.blogg.se/
Postat av: Thess

Michis: Vi får som sagt ta det en annan dag, var längesen man satt på färgaregården, det vore trevligt.

2008-05-30 @ 21:59:11
URL: http://mistythess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0