Irriterad o trött

Godkväll :)
Hur har ni det i regnet? Shít va det regnar alltså. De boende sover gott, än så länge iaf ;)
Jag fick sova hyffsat idag iaf, va så himla trött. Man är lite smått rödögd så här 4:e natten så man känner ju att det behövs vila nu. Hoppas på att det inte ska regna o va dåligt väder hela veckan som kommer nu bara när jag är ledig :/

Ute i kylskåpet står kalkonen o väntar på mig att få bli uppkäkad, känner mig frestad till att äta den nu men jag är inte så där jättehungrig än så jag ska försöka vänta ett tag till men det är svårt :P

Nu måste jag ju göra ett inlägg om en sak, en väldigt viktig sak, nämligen vikt!
(citattecknen " " har jag lagt till eftersom jag anser att BMI värderna inte stämmer eftersom det beror på om du är vältränad eller ej)

Blir så enormt irriterad när nån lägger ut bilder på sig själv samt skriver att man inte är i form om man, låt säga,
väger 65 kg och är ca 180 lång. Det är visserligen enl BMI värdet precis inom ramen för "normalviktig."
Jag ska lägga handen o på hjärtat och säga att jag är ca 168 lång och väger nu 71 kg, det är några kilon "för mycket" enligt BMI och allt det där och Ja, jag har några kilon "för mycket" för jag har inte så mycket muskler att det skulle väga mer än kroppsfettet om ni förstår va jag menar (nu väger ju muskler mer än fett för dom som inte vet) men om jag skulle vara mer muskulös och ha mindre kroppsfett fast ändå väga samma så skulle mitt BMI fortfarande stå som att jag är lätt överviktig men det stämmer ju inte i så fall så man kan inte gå efter det.
Men detta gäller ju bara om du väger MER, inte om du är "underviktig", för då är man ju "underviktig" no mather what liksom.

Men det ska tilläggas att alla människor är olika, vissa har en kropp som är gjord för att vara smal, litet bäcken mm och andra som jag t ex är mer gjorda för att vara normal och lätt "överviktig" då man har en bredare, kraftigare benstomme. Det gör mig ingenting eftersom vi har lättare att föda barn säger dom ju :P

Nää vars, skämt åt sido men jag blir så irriterad bara. Förstår att om man är inom modellbranschen eller likn att man har en press på sig att alltid se ut sitt bästa, alltid prestera sitt bästa, alltid vara snyggare än de andra för att få vara kvar och vara attraktiv i evt framtida klienters ögon och framför allt att ständigt se de andra tjejerna hur de ser ut, va dom äter, hur mycket de väger mm.
Alla är vi medvetna om hur media idag fungerar och hur alla, framför allt de unga, påverkas. Man har en press på sig utan att behöva vara modell eller likn.
Har man då en blogg om man hålls inom branschen så anser jag att man har en skyldighet gentemot sina läsare(etik o moral) eftersom man troligen är en förebild för många yngre. Det är helt ok att lägga ut bilder på sig själv hur man vill, etc, men man bör försöka tänka på hur man lägger fram vissa saker.

Jag tycker själv för det mesta att det är lite småroligt o läsa sådana bloggar, tycker det är kul och se att det går bra för våran och vår yngre generation och att de flesta också är väldigt smarta, de är inte "bara blondiner" om ni missförstår mig rätt. Finns t ex en tjej som också läser till civilekonom när hon inte arbetar som modell.

Tycker sen att det är jättebra att man skriver om man äter sunt o rör på sig för det behöver ju inte handla enbart om att vilja gå ner i vikt utan helt enkelt att man faktiskt väljer att leva ett hälsosammare liv.
Förlåt om nån känner sig träffad som arbetar inom branschen men detta är ett väldigt hett ämne än idag och kommer alltid vara men jag tycker att de unga har redan så mycket annan press på sig om hur man ska vara, klä sig, prestera i skola/arbete och privat att man inte behöver det andra också.

Det jag skrev att jag har några kilon "för mycket" är för att Jag själv känner att kläder inte sitter bra längre och inte för att jag tycker att vågen visar för mycket. Men för att jag själv ska må bra och trivas med mig själv så försöker jag jobba på att förvandla kroppsfettet till muskler genom att försöka jogga lite och röra på mig så mycket som möjligt.
Nackdelen är bara att jag tycker mat, dryck och andra läckerheter är alldeles för gott så jag har en tendens att stoppa i mig mer än va jag gör av med så därför går det lite trögt men jag har kroppsdelar som jag är mycket nöjd med och vissa dar är jag väldigt nöjd med hela kroppen och vissa dar, precis som alla andra, är bara blääääää :)

Jag personligen tycker att folk är som vackrast när de är sig själva, nöjda med sig själva och glada för då lyser det igenom på både kropp o själ. Vad tycker ni???

Kram

Kommentarer
Postat av: michelle

Du har så rätt! Är okså väldigt trött på att alla super smala tjejer klagar på att dom är Överviktiga och behöver banta, Glad att du tar upp ämnet! Alla tror ju att det perfekta idialet är tjejerna på mtv, men det är verkligen hur fel som helst!

Som du säger alla har vi olika form och storlek, och enligt mig så ät det mycket snyggare att vara en lite "större" tjej som mår bra och känner sig självsäker, en än "smal" tjej som försöker bli mindre och inta alls är nöjd med sig själv.

Gillar verkligen din blogg och kommer garanterat fortsätta att läsa den!

Ha en bra dag :)

kramizzar

2009-07-20 @ 10:31:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0