Nötkaka

Nötkakereceptet blev efterfrågad, trevligt :o) Och naturligtvis så delar jag med mig, här har vi inga hemliga recept inte :oD

150 grader längst ner i 45 min (kan evt behöva täckas den sista kvarten, 10 min)

Det behövs:
150 g rumsvarmt smör
2 dl socker
200 g blanade nötter (jag brukar använda mandel och hasselnötter, ibland bara mandel)
4 ägg som är separerade, vitorna ska vispas till skum med ½ dl socker, gulorna ska röras med sockret (2 dl).

Mjöl alt. nötter att smöra och bröa formen med (gärna en rund med löstagbar kant (jag brukar bara ta mjöl)

Mal nötterna.
Jag har upptäckt att det är gott när allt inte är helt söndermalt utan att det är några lite större bitar i, en smaksak.

Rör smör och socker (fungerar bra med elvisp här). Rör sen i en äggula i taget med alt en slickepott.

Ha i de malda nötterna och rör runt.

Vispa upp äggvitorna med sockret till fast vitt skum och VÄND ner detta i nötsmeten.
(och som alla kokböcker tjatar om; använd rena redskap, annars skiter det sig!)

Nu vet jag ju med erfarenhet att detta kan va lite svårt då nötsmeten är ganska så kompakt och det inte riktigt vill blandas sig med skummet.
Men man får röra och vända runt försiktigt nån minut så brukar det bli bra. Kruxet är bara att man inte får röra för mycket eftersom smeten ska vara luftig. Men det är inget svårt, blir den lite ihopsjunken i ungen så gör det inget för den blir god iaf :o)
Den är rätt lätt att göra, jag har iaf inte haft några problem.
Sen kan man ju äta den som den är eller med grädde och bär eller nåt. MUMS!!!

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Lisa

TACK! Nu vet jag vad jag gör i helgen!

2008-07-01 @ 16:45:49
Postat av: Thess

Lisa: Åh det var så lite så, lycka till nu och skriv gärna igen om vad du tyckte om den :o)

Har du nåt favorecept som du vill dela med dig av så får du gärna det. Du kan ju alltid maila till mig om du vill. [email protected]

Kram

2008-07-01 @ 21:39:15
URL: http://mistythess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0