Nytt recept

Idag har det gått i ett. Jag har vart iväg o handlat, förberett o lagat mat, gjort en ny paj som jag ville testa, diskat, ätit, diskat, vart ute på promenad med Leo och Chip runt åbackarna, tvättar just nu, hann bort till Michis och Leo och tog en fika, ner i tvättstugan igen och snart kommer Magnus hit ett tag!
Maten jag lagade var Falsk fläskfilé. Tänkte jag skulle lägga ut recpetet här för er som vill testa.

Falsk fläskfilé

500 g fläskfärs eller blandfärs
1½ msk  aromat krydda

lite färska cahmpinjoner, tänk på att de krymper väldigt mycket när man steker dom.
2 dl creme fraiche
250 ml milda mini mat extra 4% (smaksak men jag tycker den är bäst)
1 dl vatten blandat med 2 msk mjöl
örtsalt
(örtagårdskrydda) Enda örtagårdkryddan jag hittat är den man använder i sallader, alltså dressing. Men den funkar jättebra att använda som vanlig krydda också.
köttbuljong 1-2 st

Serveras till pasta

Blanda köttfärs och aromatkrydda och forma sedan köttfärsen som en fläskfilé och slå in den i plastfolie och stoppa den i frysen så den är halv fryst. Ca 3-4 tim. (Hellre att den är lite för frusen än åt det andra håller då den snabbt tinar)

Skiva upp den i ca 1½ cm stora bitar och stek, lägg i ungsfast form, stek lite färska champinjoner och häll i formen.
Häll i cremefraichen, grädden och redningen i stekpannan och rör om, smaka av med örtsalt, köttbuljong och evt örtagårdkrydda om man nu vill ha det i.
Häll det över svampen och köttet, gratinera i ugnen 15 min i 200 grader.
Servera nykokt pasta/spagetti till.
Supergott :o)

Om man vill göra detta till en liten festligare måltid och bjuda vänner och familj så tror jag säker att det blir kalasgott om man serverar klyftpotatis och grönsaker i ugn till detta och nåt gott bröd :oD

Sen gjorde jag en paj med nötter och choklad. Fast i den här är det äpplen och den ser inte ut att vara så som den jag är ute efter så vi får se hur den smakar....lägger ut receptet om den vart godkänd :oP

Kramiz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0